Kas ir mobilo aplikāciju indeksācija?

Cilvēkiem, veicot meklēšanu Google izmantojot mobilās ierīces, ir iespējams atrast arī meklēšanas rezultātiem atbilstošās indeksētās mobilās aplikācijas. Kā arī tiek piedāvāta iespēja lejupielādēt tās, un skatīt atbilstošo meklēšanas rezultātus izmantojot jau instalētās aplikācijas.

app indexing shown

Rolands: laiku pa laikam ieliekam trešo pušu sagatavotus rakstus. Šo sagatavoja MarketMeGood komanda, ko labojām savām vajadzībām.

Indeksācija tiek veikta nodrošinot HTTP URL atbalstu aplikācijā un savienojot aplikācijas skatus ar atbilstošas mājaslapas lapām, tādējādi ļaujot Google pārmeklēt un indeksēt aplikāciju saturu tā pat kā mājaslapas.

Google aplikāciju indeksācija pirmo reizi tika izlaista 2013.gada oktobrī.

2015. gada aprīlī tika pievienota funkcionalitāte, kas ļauj cilvēkam, kas veic meklēšanu ieteikt lejupielādēt aplikāciju, kas atbilst meklēšanas rezultātiem.

Arī Bing ir uzsācis aplikāciju indeksāciju, bet dotajā mirklī atbalsta tikai aplikācijas Windows operētājsistēmas mobilajām ierīcēm.

Kāpēc nepieciešams indeksēt mobilo aplikāciju?

2016. gadā searchmetrics.com veica pētījumu, kura ietvaros tika apskatītas TOP 100 populārākās lapas, pēc SEO reitinga kritērijiem.

Pēc iegūtajiem rezultātiem tika secināts sekojošais:

  • 84% no aplūkoto lapu ir Android aplikācijas
  • 88% ir iOS aplikācijas.

Bet pārsteidzošā kārtā tikai 30% Android un 19% iOS aplikāciju bija indeksētas Google.

mobile app index

Tādējādi iespējams secināt, ka daudzi uzņēmumi, kuriem ir izveidotas mobilās aplikācijas neizmanto maksimālo aplikācijas potenciālu un neiegūst visus iespējamos klientus.

Mobilo aplikāciju indeksācijas ieguvumi:

  1. Aplikācijas palielina lietotāju lojalitāti un aplikācijas lietojumu – meklējuma rezultātos tiek atgādināts, ka meklēto informāciju iespējams aplūkot arī jau lejupielādētajā aplikācijā.
  2. Palielinās lejupielāžu skaits. Ja meklēšanas rezultātiem atbilst aplikācija, to lietotājam iesaka lejupielādēt jau pirmajā Google lapā
    Tas ir veids kā paaugstināt Google reitingu, kas ir viens no “Appstore Search Optimization” (ASO) veidiem.
  3. Lielāka klientu plūsma un peļņa.

Kā indeksēt sevis izstrādāto mobilo aplikāciju

Veicamās darbības Android un iOS aplikācijām pēc būtības ir vienādas, tikai veicot iOS aplikācijas indeksāciju nepieciešams pārliecināties, ka tiek izmantota iOS 9 versija vai jaunāka.

Google Firebase aplikāciju indeksācija ir atbilde pieaugošajai aplikāciju popularitātei. Jāatceras, ka Firebase aplikāciju indeksācijas procesam nepieciešams, lai eksistētu arī mājaslapa, kas ļautu Google to indeksēt un savienot ar aplikāciju.

Aplikāciju indeksācijas laikā tiek veikti sekojošie soļi:

  1. Googlebot apmeklē mājaslapu
  2. Tiek veikta lapas satura indeksācija
  3. Ja lapā tiek atrasts Android aplikācijas metadati () vai iOS Universal Link JSON (apple-app-site-association) fails ir pareizi konfigurēts, tad Google konkrēto lapu savienos ar attiecīgo aplikāciju.

Redzams, ka, lai veiksmīgi veiktu aplikācijas indeksāciju nepieciešams katru attiecīgo mājaslapas lapu savienot ar attiecīgo aplikācijas skatu.

Jāatceras, ka Google piedāvā savas aplikāciju indeksācijas SDK vidi, bet to nav obligāti jāizmanto, ja mājaslapa un aplikācija tiek korekti sakonfigurētas.

Zemāk aprakstīti nepieciešamie soļi, lai veiksmīgi organizētu aplikācijas indeksāciju.

Mobilās aplikācijas indeksācija, ja ir izveidota mājaslapa:

Šeit mēs apskatīsim kā ir iespējams indeksēt mobilo aplikāciju, kad mājaslapa jau ir izveidota.

Nepieciešama mājaslapa

Nepieciešama mājaslapa, kas optimizēta mobilajām ierīcēm (aplikācijas tiek parādītas tikai meklējot Google informāciju izmantojot mobilās ierīces):

Lai nodrošinātu aplikācijas parādīšanos Google meklēšanas rezultātos un ļautu informācijas meklētājam nokļūt uz jau instalētas aplikācijas konkrētu skatu, nepieciešams izveidot mājaslapu. Šai mājaslapai ir ieteicams veikt SEO. Un tad ar “<link rel” palīdzību to nepieciešams saistīt ar attiecīgās aplikācijas skatiem, ko meklētājam ir iespējams atrast.

Šādā veidā tiek nodota informācija Google ar aprakstošo informāciju par mājaslapas lapas saturu un saikni ar attiecīgā satura atrašanās vietu, konkrētā aplikācijas skatā.

Nodrošināt Googlebot piekļuvi mājaslapai

Nākamais solis ir nodrošināt Googlebot piekļuvi mājaslapai:

Tālāk Jums vajag pārliecināties, ka Google botiem ir iespējams piekļūt mājaslapai un veikt tās indeksēšanu.

Indeksācijas process var notikt patstāvīgi laika gaitā, bet, lai nodrošinātu tā veiksmīgu izpildi, to ir iespējams arī veicināt izmantojot Google Webmaster rīku kopā ar XML sitemap, kuras izmantošana var paātrināt indeksācijas procesu.

Nepieciešamās konfigurācijas Android Aplikācijām:

Android aplikācijas Manifest faila konfigurācija:

Nepieciešams pārbaudīt vai aplikācija ir konfigurētā tā, lai to būtu iespējams atvērt spiežot uz URL adreses.

To ir iespējams paveikt izmantojot <intent-filter>, kas ļauj norādīt kā aplikācijai būtu jāreaģē uz kādu konkrētu darbību.

Zemāk aprakstīts <intent-filter> piemērs, kas realizē HTTP “Deep link” atbalstu aplikācijai:

<intent-filter android:label="@string/filter_title_viewrecipes">
   <action android:name="android.intent.action.VIEW" />
   <category android:name="android.intent.category.DEFAULT" />
   <category android:name="android.intent.category.BROWSABLE" />
   <data android:scheme="http"
   android:host="recipe-app.com"
   android:pathPrefix="/recipes" />
</intent-filter>

Tāpat kā mājaslapām arī aplikācijām ir iespējams pievienot noindex.xml failu, kas norāda, kurus “Deep link” nebūtu jāindeksē. Uz šo failu nepieciešams atsaukties no aplikācijas manifesta faila (AndroidManifest.xml)

Android aplikācijas indeksēšanai nepieciešams savienot mājas lapu ar mobilo aplikāciju:

Tas tiek realizēts ievietojot aplikācijas “Deep links” mājaslapas galvenes metadatos. Katrai lapai nepieciešams definēt attiecīgo “Deep link” informāciju izmantojot <link> lauku mājaslapā.

Piemēram:

<link rel="alternate" href="android-app://your.package.name/your_app_scheme/blog/post12345">

kur,

  1. Android aplikācijas metadati – <link rel=”alternate” …>
  2. pakotnes nosaukums – your.package.name
  3. URI shēma – your_app_scheme
  4. Deep link ceļš – blog/post12345

Google meklē šīs adreses mājaslapas lapās un izmantot tās, lai nosūtītu apmeklētājus pa tiešo no meklēšanas rezultātiem uz aplikācijas attiecīgo skatu, vai arī ieteiktu lejupielādēt aplikāciju.

Alternatīva

Pievienot Deep links XML sitemap

Tā vietā, lai katrā lapā ievietotu linku uz attiecīgo aplikācijas skatu, ir iespējams izmantot <xhtml:link>, kuru jāievieto sitemap:

Piemēram:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
   <urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9"
              xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml">
   <url>
 <loc>http://gizmos.com/example</loc>
 <xhtml:link rel="alternate" 
          href="android-app://com.gizmos.android/http/gizmos.com/example" />
   </url>
...
   </urlset>

Nepieciešamās konfigurācijas iOS aplikācijām:

Nepieciešams konfigurēt aplikācijas Universālos linkus:

Lai aplikācija atbalstītu Universālās saites jāreģistrējas “associated domain” titulam, ko iespējams izdarīt developer.apple.com mājaslapā.

Domain sadaļā jāpievieno attiecīgie linki, kuriem sākumā jāpievieno “applinks” prefiks. Piemēram: “applinks:mediabox.lv”

Tad vajadzētu konfigurēt mājaslapas Universālos linkus:

Jāizveido apple-app-site-associantion fails un tas jānovieto uz jūsu mājaslapas.

Zemāk redzama faila struktūras piemērs:

"applinks": {
  "apps": [ ],
  "details": [
   {
    "appID": "T5TQ36Q2SQ.com.branch.sdk.TestBed",
    "paths": [ "*" ]
   }
  ]
}

Nepieciešams konfigurēt appID lauku, kas patiesībā sastāv no divām vērtībām – prefiksa un ID.

Šo failu jānovieto mājaslapas datu root mapē, kurai vēlaties iespējot Universālos linkus. Ja mājaslapai nav konfigurēts HTTPS, būs nepieciešams doto failu parakstīt ar SSL sertifikātu.

Nākamais solis būtu savienot mājaslapu ar aplikāciju:

To iespējams izdarīt tā pat kā Android aplikācijai katrā lapā ievietojot linku uz attiecīgo iOS aplikācijas skatu:

<link rel=”alternate” href=”ios-app://123456/http/gizmos/example” />

vai norādot tos XML sitemap:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?> 
  <urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9" xmlns:xhtml="http://www.w3.org/1999/xhtml">
  <url>
<loc>http://gizmos.com/example</loc>
<xhtml:link rel="alternate" href="ios-app://123456/http/gizmos/example" />
  </url>
...
  </urlset>

Aplikācijas indeksācijas API izmantošana

Šis vairāk attiecas tieši uz Android aplikācijām, jo tieši tām dotajā brīdī aplikāciju indeksācijas tehnoloģijas ir visattīstītākās. API izmantošana ļauj uzlabotu indeksācijas kvalitāti.

Šo soli iespējams izlaist, bet jāatceras, ka aplikācijas, kas izmanto API pārsvarā saņem augstāku Google reitingu, nekā aplikācijas, kas to neizmanto.

Izmantojot API nav jāuztraucas, ka Googlebot var nepilnīgi indeksēt saturu, jo API ļauj veikt informācijas anotāciju par aplikācijā definētajām aktivitātēm, kas atbalsta Deep link, kas norādīti manifest failā iekš <intent-filters>.

Vairāk informācijas, kā izmantot indeksācijas API.

Nepieciešams veikt testus, lai pārliecinātos vai process noticis veiksmīgi

Kad viss augstāk minētais ir izdarīts, to nepieciešams pārbaudīt.

Testēšanai iespējams izmantot jau gatavus rīkus:

Kopš 2015. gada novembra Google ir realizējusi funkcionalitāti, kas ļauj indeksēt  aplikācijas, kas nav savienotas ar konkrētu mājaslapu, bet šī funkcionalitāte pagaidām ir izstrādes procesā un nav visiem atklāti pieejama, bet ir iespējams izrādīt interesi veidot šādu aplikāciju aizpildot doto formu – Indexing app only

Kad mobilā aplikācija veiksmīgi izstrādāta un indeksēta, bet grūti saprast, ko iesākt ar jaunajiem klientiem. Spied zemāk uz MarketMeGood saites un saņem bezmaksas biznesa konsultāciju Market Me Good lapā.


Raksta autors Rainers Strautiņš. Rainers ir biznesa konsultants @Market Me Good. Iesūtītais raksts ir rediģēts un papildināts ar MediaBox.lv sadaļām.

Izsakies arī Tu